Reklam Kurulu ilk kez yapay zeka reklamlarını inceledi
Ticaret Bakanlığından yapılan açıklamada, Konseyin, vatandaşları mağdur eden ve tüketici algısını manipüle eden eylemlerin yanı sıra yapay zeka kullanılarak oluşturulan reklamları ilk kez gündemine aldığı bildirildi.
Açıklamada, Kurulun eylül ayı toplantısında görüşülen 138 belgeden 120’sini mevzuata aykırı bulduğu ve reklam ve ticari yayın durdurma cezasının yanı sıra 12 milyon 231 bin 507 lira idari para cezası uyguladığı belirtildi. Söz konusu uygulamalar. göstermeye başladığı belirtildi.
Açıklamada, tüketicilerin satın alma kararlarını doğrudan veya dolaylı olarak etkileyen, yapay zeka tarafından oluşturulan içeriklerin Kurul tarafından incelendiği vurgulanarak, “Bu kapsamda Kurul toplantısında yapay zeka tarafından oluşturulan ifadeler kullanıldı. ‘ChatGPT’ adı verilen, rakip ürün veya firmalara üstünlük algısı içeren istihbarat uygulamasına yer verilerek objektif içerikler incelendi.” “Araştırma sonuçlarına dayanmayan tanıtımlarla ilgili 3 dosyaya idari yaptırım uygulandı.” değerlendirme yapıldı.
Örtülü alkol reklamlarına idari yaptırımlar
Açıklamada, son dönemlerde özellikle sosyal medya kanallarında ticari reklamı yasak olan alkollü içecek tanıtımlarının yapıldığı gözlemlendiğine dikkat çekildi.
Kurul tarafından gerekli inceleme ve tespit çalışmalarının yapıldığı belirtilen açıklamada, şu ifadelere yer verildi:
“Bu kapsamda reklamı yasak olan alkollü bir içeceğin röportaj-sohbet formatında tasarlanmış bir içerikle, eserin ismine doğrudan yer verilmeden dekor üzerine yerleştirerek ve belirlenen sloganlar kullanılarak tanıtımının yapıldığı tespit edilmiştir. Eserin ismine veya görseline yer verilmeden eserle ilgili düzenleme yapılmış, söz konusu örtülü reklamlara idari yaptırım uygulanmıştır.” Reklam Konseyi’nin bu ay gerçekleştirdiği toplantıda, sıralama sonuçlarında reklamı yapılan içeriklerde yer alan ‘reklam’ olgusunun, reklam olgusunu istismar edecek şekilde açık ve anlaşılır olma kriterini karşılamaması nedeniyle idari yaptırımlar uygulandı. ortalama tüketici algısı. Ticaret Bakanlığı olarak tüketicilerin karar alma süreçlerinde manipülatif eylemlerle mağdur edilmemelerini sağlıyoruz. “Tüketicilere ulaşmada etik olmayan davranışların önlenmesi için titizlikle çalışmaya devam edeceğiz.”